Velký hack (2019) Dokumentární film z dílny Netflixu ukazuje, jakým způsobem se dají využít data, posbíraná ze sociálních sítí. Společnost Cambridge Analytika zakoupila práva univerzitního výzkumníka, který jako jeden z prvních přišel s matematickým modelem určování psychologických profilů uživatelů, získaných rozborem laiků na Facebooku. Princip vám stručně vysvětlím.
Laikem uživatel označí, co se mu líbí. Posbíraná data tedy říkají, co se mu líbí a co se mu naopak nelíbí. Například. Pokud se mu líbí americká auta a nemá rád cizí značky, může mu slíbit politický kandidát ve své kampani (na Facebooku), že přenese výrobu z Číny do USA. Jinému, kterému se líbí japonská auta, může poslat politické heslo s podporou volného trhu a podporou dovozu kvalitních (nebo levných) aut. To je jedno, ne? Tedy není to jedno. Je to jedno jen tomu politikovi, který si takovou reklamu zaplatí.
Princip je jednoduchý. Politik každému voliči slíbí, co chce slyšet. Možná si teď říkáte. No a co? To dělá politik vždycky. To sice dělá, ale nemůže to dělat v jedné osobě najednou. Jeden politik může v televizi říkat, že chce jen americká auta na domácím trhu a druhý může propagovat opak. Cambridge Analytika, ale politikovi (politické straně) prodá službu rozeslání libovolně namíchaných politických slibů, podle to, co se konkrétnímu voliči líbí, a sliby mu (za peníze) zveřejní na sociální síti. Voliči jsou tak podvedení hned třikrát.
Dostávají různé protichůdně sliby, které se vylučují navzájem. Dostávají sliby jen podle svých přání a ne podle politického programu (nemohou vědět, co politik slíbil jejich sousedovi). A do třetice nevědí, jaký program politik má. To je ta část informace, která v jeho slibu, zaručeně chybí. To se dozvědí s překvapením až po volbách.
V tomto filmu se tedy dozvíte, jak se dají manipulovat volby po celém světě (třeba ty americké v r. 2016). Jak se dá pomocí počítačů ovlivnit Brexit a jiná závažná referenda. Cambridge Analytika byla jen první firma, která ty moderní podvody ve velkém zkusila. Podobně ale fungují i dezinformační kampaně mohutně financované některými státy.
Dám vá jednu prostou radu, která pomůže za každých okolností. Až příště budete číst něco na sociální síti, dívejte se na to, jakoby jste sledovali reklamy v televizi. Reklama má za cíl vychválit vám i zboží, které nemusí být tak dobré. Reklama vám ukáže jen to pozitivní, ale cudně zamlčí, to co není dobré. Stejně to je s politickou reklamou na sociální síti. Jen s jedním velkým rozdílem. Reklama v televizi je jen jedna a nemůže se měnit během vysílání podle každého diváka. To pochopí každý. Na sociální síti to ale možné je. Tak a teď se podívejte na The Great Hack, abyste viděli, jak to dělají moderní podvodníci po celém světě a ve velkém.